پایان نامه های علوم و اعصابپیشنهاد موضوع مقالات پایان نامه های زیست شناسیمطالب علمی

تاثیرات عوامل نوروتوکسیک بر تکثیر و تمایز سلول های عصبی

مواد مختلف نوروتوکسیک ( از جمله مت آمفتامین، کوفیلین ، آلاینده های زیستی و ….  ) باعث اختلالات شناختی، سمیت عصبی و نقص های رشد عصبی می شود. با این حال، مکانیسم‌های مولکولی آن که باعث ایجاد نقص‌های رشد عصبی می‌شود، مبهم باقی مانده‌اند. برای مثال می‌‌توان یکی ازموضوعاتی که برای پایان نامه خود در زمینه علوم و اعصاب انتخاب می کنید، استفاده از ارگانوئیدهای مغزی انسان و توالی یابی RNA تک سلولی (scRNA-seq) برای مطالعه اثرات قرار گرفتن در معرض نوروتوکسیک ها قبل از تولد بر رشد مغز جنین باشد. که در آن پاسخ‌ها به سیتوکین‌ها و التهاب‌زا که دربرانگیختگی جمعیت‌های آستروسیت‌ها و اولیگودندروسیت‌ها اثر می‌گذارند را بررسی کنید. علاوه بر این، تنظیم مثبت ژن‌های اولیه فوری عصبی، عوامل مکمل، آپوپتوز و ژن‌های مرتبط با پاسخ های ایمنی، می‌تواند یک برنامه التهابی عصبی را که توسط عوامل نوروتوکسیک که تنظیم‌کننده تکثیر سلول‌های بنیادی عصبی، تمایز و مرگ سلولی است، پیش روی ما بگذارد.

یکی دیگر از عناوینی که در طرح های پژوهشی دانشجویان علاقه مند در حوزه نوروساینس می توان مطرح شود، فعال کردن برخی از مسیرهای مولکولی و به راه انداختن آبشارهای سلولی مثل فعال‌سازی مسیرهای NF-kB و مسیر JAK STAT باشد که می‌تواند بر فعالیت سلول های میکروگلیال و سمیت عصبی مرتبط به آن اثر بگذارد. سلول های میکروگلیال در پاسخ به انواع آسیب ها یا استرس در CNS فعال می شوند که فعال شدن بیش از حد آن مضر و به آسیب های ثانویه کمک می کند. به طور کلی، فعالیت سلول های میکروگلیال در بسیاری از مطالعات پیش بالینی و بالینی، یکی از  اهدف اصلی پروژه های تحقیقاتی است. در نهایت می تواند نقش آن نوروتوکسیک خاص را در آبشار فعال‌سازی سلول‌های میکروگلیال بررسی کرد. که ممکن است درمان امیدوارکننده‌ای برای مکانیسم‌های مختلف آسیب مغزی از جمله سکته باشد.

جهت مشاوره رایگان با مشاورین شرکت بافت و ژن پاسارگاد تماس بگیرید
۰۲۱۶۶۱۲۱۹۸۳

موضوع جذابی که در پایان نامه های علوم و اعصاب موضوع قابل توجه است. موارد استفاده در درمان و جراحی ست که خود می‌تواند یک عامل نوروتوکسیک باشد. به عنوان مثال کتامین یک داروی بی حس کننده و ضد درد است که به طور گسترده در بیهوشی بالینی استفاده می شود. برای اطمینان از ایمنی بیهوشی، بررسی عوارض جانبی آن ضروری است. بارداری یک دوره کلیدی برای رشد و نمو فرزندان است. در این دوره تکثیر و تمایز سلول های مغز و تشکیل سیناپسی به راحتی تحت تأثیر محرک های خارجی قرار می گیرد. بنابراین هدف از این جنس مطالعات در پایان نامه های دانشجویان می‌توان اثرات این عوامل نوروتوکسیک بر روی موش‌ها در سه ماهه دوم بارداری باشد.

حتی می‌تواند برای مطالعه بیشتر جهت بررسی یادگیری و حافظه در فرزندان از تست های رفتاری مختلف و تکنیک های بافت شناسی ( مثل رنگ‌آمیزی Nissl و Golgi )‌ و مولکولی (‌ مثل برخی از ژن‌های مربوط به مسیر Wnt/β-catenin و Tcf/Lef ) جهت بررسی تراکم اعصاب هیپوکامپ و ستون فقرات دندریتیک و گاهی تشخیص و تایید اختلال حافظه شناختی و سمیت عصبی در هیپوکامپ فرزندان در مطالعات تکمیلی در این گونه عناوین استفاده کرد.

آسیب طناب نخاعی (SCI) یک بیماری فاجعه‌بار است که پاتوژنز پیچیده‌ای از جمله التهاب، استرس اکسیداتیو و تشکیل اسکار گلیال دارد. فعال شدن آستروسیت‌های نوروتوکسیک A1 می‌تواند بر آسیب طناب نخاعی (SCI) بیفزاید. بنابراین شاید بتوان با غیر فعال کردن مسیرهای منجر به  سرکوب بیان آستروسیت‌های نوروتوکسیک A1 گردید. آستروسیت ها فراوان ترین سلول ها در سیستم عصبی مرکزی هستند و عملکردهای هموستاتیک را انجام می دهند. از آنجایی که مسیر سیگنالینگ Notch با تمایز سلولی و التهاب مرتبط است، یکی از هدف های اصلی موضوع مورد بحث در پایان نامه ها میتواند بررسی نقش بالقوه آن در تمایز آستروسیت‌ها در SCI باشد.

جهت مطالعه دیگر موضوعات پایان نامه کلیک کنید

سیگنال دهی (Wnt) تکثیر و تمایز نورون های دوپامین مغز میانی (DA) را تنظیم می کند. پاراکوات (PQ) و مانب (MB) آلاینده های زیست محیطی و عوامل مهم نوروتوکسیک هستند که می توانند برای مدل سازی بیماری پارکینسون (PD) در حیوانات آزمایشگاهی استفاده شوند. مطالعات نشان داده اند که مواجهه با PQ و MB بر بیان Wnt1، Wnt5a، فاکتور ۱ مرتبط با گیرنده هسته‌ای (NURR1) و تیروزین هیدروکسیلاز (TH) تأثیر می‌گذارد. با این حال، چگونگی تنظیم سیگنالینگ Wnt این عوامل رشدی در شرایط آزمایشگاهی هنوز مشخص نشده است که خود دلیلی برای انتخاب یک موضوع بسیار مهم برای دانشجویان باشد که تکنیک های مهمی از جمله وسترن بلات، فلوسیتومتری، ریل تایم و تکنیک های سلولی ارزیابی سمیت مثل MTT برای تایید و پیگیری آن استفاده کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن