پایان نامه های فیزیولوژیپیشنهاد موضوع مقالات پایان نامه های زیست شناسیمطالب علمی

تاثیر سبک زندگی مادر (رژیم غذایی، دخانیات، الکل، ورزش) در دوران پیش از بارداری بر فنوتیپ فرزندان

مطالعات نشان می­ دهد که سلامت نوزاد متولد شده به محیط و سبک زندگی مادر بستگی دارد. به نظر می­ رسد قرار گرفتن در معرض شرایط نامناسب در اوایل زندگی نه تنها به صورت لحظه ­ای بلکه در طول زندگی بر سلامتی تأثیر می­ گذارد.

در میان عوامل دیگر، سبک زندگی نامطلوب مادر در دوران پیش از بارداری و بارداری می‌تواند منجر به پیامدهای سلامتی در فرزندان شود. بسیاری از این عوامل خطر مانند مصرف الکل، مصرف دخانیات، تغذیه و فعالیت بدنی عوامل مرتبط با سبک زندگی هستند که بر فنوتیپ فرزندان می­ تواند تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال تعداد زیادی از شواهد نشان می‌دهد که سبک زندگی مادران قبل یا در طول بارداری به افزایش خطر چاقی در فرزندان می انجامد. در میان عوامل تغییرپذیر سبک زندگی، چاقی مادر و سیگار کشیدن از طریق افزایش خطر چاقی در دوران کودکی، اثرات نامطلوبی بر بارداری و پیامدهای بلندمدتی در میان فرزندان دارند.

جهت مشاوره رایگان با مشاورین شرکت بافت و ژن پاسارگاد تماس بگیرید
۰۲۱۶۶۱۲۱۹۸۳

شواهد نشان می دهد که عوامل سبک زندگی اثرات طولانی‌مدتی بر متیلاسیون DNA دارند که به نوبه خود ممکن است منجر به تغییرات در بیان ژن و در نهایت منجر به ایجاد بیماری‌ها در مراحل بعدی زندگی شود. از آنجایی که تغییرات اپی ­ژنتیکی حتی پس از قطع قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی نسبتاً دست نخورده باقی می‌ماند. در زنان، عوامل سبک زندگی از طریق تأثیر بر محیط داخل رحمی بر رشد و برنامه ریزی جنین تأثیر می گذارد. هنگامی که محیط داخل رحم در معرض استرس های متابولیک ناشی از هایپر انسولینمی، التهاب و سایر تغییرات متابولیک قرار می گیرد، برنامه ریزی رشد و سازگاری متابولیک جنین ممکن است از طریق تغییرات اپی ژنتیکی یا اختلال در کنترل هموستاتیک تغییر کند. مکانیسم هایی که منجر به ایجاد انواع فنوتیپ های بیماری از جمله بیماری های مزمن قلبی، دیابت، چاقی در دوران کودکی می شود. بنابراین جهت فهم بهتر اهمیت اتخاذ سبک زندگی سالم در دوران پیش از بارداری می بایست تحقیقات علمی گسترده مرتبط با نقش این موضوع بر انواع بیماری ها و فنوتیپ های فرزندان بیشتر پرداخته شود تا با بهره مند شدن از نتایج معتبر بتوان سطح آگاهی مادران آینده را افزایش داد. بررسی تاثیرات سبک زندگی مادران در دوران پیش از بارداری بر فنوتیپ فرزندان متولد شده می تواند از موضوعات چالش برانگیز پایان نامه در رشته بیولوژی تولیدمثل در نظر گرفته شود.

جهت مطالعه دیگر موضوعات پایان نامه کلیک کنید

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن