پایان نامه های سلولی و مولکولیپایان نامه های علوم و اعصابپیشنهاد موضوع مقالات پایان نامه های زیست شناسیمطالب علمی

مطالعه و بررسی مولکولی مسیرهای سیگنالینگ و ژن‌های دخیل در بروز و درمان بیماری آلزایمر

بیماری آلزایمر (Alzheimer’s disease (AD)) یک بیماری پیشرونده عصبی است که با زوال شناختی همراه است و شایع ترین شکل زوال عقل در سالمندان است. بنابراین می تواند یکی از جذاب ترین موضوعات برای انتخاب پایان نامه ارشد، دکتری و سایر طرح های پژوهشی باشد. تخمین زده می شود که تقریباً ۱۳ درصد از افراد بالای ۶۵ سال و ۴۵ درصد بالای ۸۵ سال به بیماری آلزایمر مبتلا باشند. شواهد فزاینده از مطالعات ژنتیکی، پاتولوژیک و عملکردی نشان داده است که عدم تعادل بین تولید و پاکسازی پپتیدهای آمیلوئید- (Aβدر مغز منجر به تجمع Aβ می‌شود. تجمعات سمی Aβ به شکل الیگومرهای Aβ محلول، Aβ داخل سلول عصبی و پلاک های آمیلوئیدی به سیناپس ها آسیب می رسانند و در نهایت باعث تخریب بافت عصبی و زوال عقل می شوند. به نظر می رسد تجمعات پلاک‌های Aβ به وجود پروتئین Tau مرتبط هستند. اشکال هیپرفسفریله شده پروتئین Tau در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر به صورت نوروفیبریلارهای درهم تنیده ای تجمع می یابند و رسوب می کنند. این رسوب یکی از دلایل تجمع پلاک های بتا آمیلوئیدی می باشد.

جهت مشاوره رایگان با مشاورین شرکت بافت و ژن پاسارگاد تماس بگیرید
۰۲۱۶۶۱۲۱۹۸۳


یکی از روش های جدید برای بهبود آلزایمر که می توان به عنوان موضوعات پایان نامه‌ای مدنظر دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید دانشگاه ها قرار گیرد، مقابله با تولید بیش از حد Aβ می باشد که به دلیل جهش در ژن APP یا ژن های کد کننده پرسنیلین ۱یا ۲ (PSEN1 or 2) پرسنیلین ایجاد می شود. یکی دیگر از موضوعات تحقیقاتی مدنظر پژوهشگران با هدف درمان آلزایمر که انتخاب آن در پایان نامه ها می‌تواند مورد حمایت اساتید و داوران قرار گیرد ژن APOE انسانی است. این ژن به صورت سه آلل چندشکلی (ε۲، ε۳ و ε۴) وجود دارد که فراوانی آنها به ترتیب ۴/۸، ۹/۷۷ و ۷/۱۳ درصد است. خانواده ژن‌های APOE تولید آپولیپوپروتئین‌ها را کنترل کرده و منجر به انتقال لیپیدها (چربی‌ها) در خون و سایر مایعات بدن می شود. APOE نوع ۲ به عنوان محافظ سلول عصبی در بیماری آلزایمر شناخته شده است، این در حالی است که APOE نوع ۴ با افزایش خطر ابتلا به این بیماری مرتبط است. اما APOE3، رایج ترین نوع APOE بوده که با کاهش یا افزایش خطر ابتلا به آلزایمر مرتبط نیست.

جهت مطالعه دیگر موضوعات پایان نامه کلیک کنید


مطالعه جدیدی که با همکاری مراکز معتبر تحقیقاتی بر روی آلزایمر انجام شده است نشان می دهد که جهش همزمان دو ژن PSEN1 E280A، و APOE3 Christchurch در یک فرد می تواند منجر به عدم بروز علائم آلزایمر گردد. یکی از موضوعات مورد توجه بسیاری از اساتید و دانشجویان، بررسی‌های جهش‌های القا شده با سیستم CRISPR در ژنوم می باشد. یکی از راهکارهای درمانی در بیماری آلزایمر، مهار یا فعال‌سازی طیف وسیعی از ژن‌ها بر اساس سیستم CRISPR/Cas9 و ویرایش ژنوم جهت مطالعه بر روی نقش پروتئین‌های خاص مرتبط با AD می باشد. ۱۸۵ جهش در ژن PSEN1 شناخته شده است که بیشتر آنها منجر به یک فنوتیپ مولکولی مشترک مانند افزایش نسبت Aβ۴۲:Aβ۴۰ می شود. این فنوتیپ مولکولی مسئول شروع زودرس AD هستند. عامل اصلی، که مسئول استعداد ژنتیکی برای ایجاد دیررس AD است، ژنوتیپ APOE4 است. تبدیل واریانت ژن APOE4 به APOE3 در آستروسیت های موش صحرایی حاوی آلل جهش یافته، می تواند دلیل عدم ظهور علائم الزایمر باشد. این کشف جدید در مورد بیماری آلزایمر مسیرهای جدیدی را برای درمان و پیشگیری باز کرده است و پتانسیل بالایی برای جدیدترین تحقیقات بیولوژی و پایان نامه های تحصیلات تکمیلی را خواهد داشت، Quiroz دانشیار روان شناسی دانشکده پزشکی هاروارد عنوان کرده است که این کشف اکنون در حال روشن کردن برخی از مکانیسم های مقاومت در برابر بیماری آلزایمر است. با توجه به افزایش سرعت نرخ سالمندی در سال های آینده، موضوع آلزایمر با روش‌های درمانی مختلف (ژن درمانی، اصلاح پروتئین یا دارورسانی هدفمند) برای همیشه موضوع مهم دنیای علم بوده و هنوز برای محققان و دانشگاهیان می٬تواند موضوع جذاب برای پایان نامه‌های تحقیقاتی باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن