اخباراخبار علمي

هوش مصنوعی با تحلیل تصاویر رگ های خونی اطراف تومور به کمک درمان سرطان می آید

Picture Health اعلام کرده است که قصد دارد یک نشانگر زیستی جدید مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) را با پتانسیل تغییر شیوه تصمیم‌گیری پزشکان برای درمان سرطان را تجاری کند.

پیشرفت در تحقیقات تجزیه و تحلیل وضعیت رگ های خونی که تومورها را تغذیه می کنند امید های تازه ای را در درمان سرطان زنده کرده است. مطالعات منتشر شده نشان داده است که این فناوری برای تعیین روند درمانی بیماران و استراتژی های درمانی بسیار مفید است. در این مطالعات با استفاده از تصویربرداری تشخیصی معمول، مانند سی تی اسکن، از الگوریتم های هوش مصنوعی برای استخراج نقشه رگ های خونی اطراف تومور استفاده شد.

ناتانیل برامن، رئیس بخش هوش مصنوعی Picture Health و نویسنده پژوهش بالینی سرطان، گفت: تومورها بدن ما را فریب می دهند تا رگ های خونی جدیدی بسازد تا رشد و گسترش یابد. اما این رگ‌های خونی با انواعی که معمولاً در بدن یافت می‌شوند متفاوت است. اندازه گیری شکل آن ها می تواند به پیش بینی پاسخ بیمار به درمان کمک کند.

برامن خاطرنشان کرد: “رگ های مرتبط با تومور بیشتر پیچ خورده و بی نظم هستند.”

ما متوجه شدیم که هر چه رگ‌های خونی در اطراف تومور مرتب‌تر باشند، درمان‌هایی مانند شیمی‌درمانی یا ایمونوتراپی کمتر کمک می‌کنند.» علاوه بر این، بررسی کمی پیچ خوردگی عروق در طول زمان در حالی که بیمار در حال درمان است، می تواند ارزیابی پزشک را تسریع کند، زیرا ممکن است اثربخشی درمان را زودتر از تغییرات در اندازه تومور نشان دهد.

در این مطالعه با تجزیه و تحلیل اسکن های رادیولوژیکی بیش از ۱۰۰۰ بیمار مبتلا به سرطان سینه و ریه، برای پیش بینی نتایج درمان استراتژی های درمانی رایج، از جمله شیمی درمانی، ایمونوتراپی و جراحی استفاده شد.

بیماران هم قبل و هم بعد از درمان با داروهای مهارکننده مورد ارزیابی قرار گرفتند. محققان دریافتند که تغییرات در پیچ خوردگی عروق یک شاخص مهم از زمانی است که درمان موثر واقع شده است یا بلعکس.

مدیر ارشد علمی Picture Health گفت: “شکل و آرایش رگ یک نشانگر زیستی جدید تصویربرداری سرطان است که قبلاً مورد توجه قرار نگرفته است.”

این یک تغییر بنیادین در پیش بینی روند درمان ها است و به ما امکان می دهد تا از اتلاف وقت بیمار جلوگیری کرده و به سمت درمانی برویم که شانس بیشتری برای نتیجه مطلوب تر دارد.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن