اخبار

کشف واکسن سرطان پانکراس با فن‌آوری mRNA

سرطان پانکراس از کشنده ترین سرطان ها به شمار می رود که گزینه های درمانی کمی دارد. کشف این واکسن mRNA، با نام autogene cevumeran، نتایج امیدوارکننده‌ای را در آزمایشات اولیه نشان داده است.

نتایج واکسن سرطان پانکراس چقدر امیدوار کننده است؟

در این پژوهش، حدود ۹ هفته پس از انجام عمل جراحی برداشتن تومور، به ۱۶ نفر واکسن تزریق شد. در هشت مورد، واکسن پاسخ ایمنی موثری ایجاد نکرد و سرطان آنها بازگشت. اما در هشت مورد دیگر، واکسن پاسخ خوبی داشت و ۱۸ ماه بعد بدون سرطان باقی ماندند. نتایج توسط توسعه دهنده واکسن، BioNTech، در ۵ ژوئن اعلام شد.

آیا این واکسن می تواند به نیمی از مبتلایان به سرطان پانکراس کمک کند؟

متاسفانه نه. اولا، این پژوهش یک آزمایش اولیه بسیار کوچک است. آزمایشات گسترده تر و طولانی تری برای تایید نتیجه مورد نیاز است. ثانیاً، این کارآزمایی فقط شامل افرادی می‌شد که سرطان‌هایشان آنقدر زود تشخیص داده شد که می‌توانستند قبل از انتشار تومورها به سایر قسمت‌های بدن، تحت عمل جراحی برداشته شوند.

کریس مک‌دونالد، سرپرست تحقیقات در موسسه خیریه سرطان پانکراس انگلستان، می‌گوید تنها حدود ۱۰ درصد از افراد در این مرحله تشخیص داده می‌شوند. به عبارت دیگر، حتی اگر کار آزمایی‌های گسترده تر این نتایج اولیه را تأیید کند، باید دید که آیا این واکسن می‌تواند به افراد مبتلا به سرطان لوزالمعده در مراحل پیشرفته سرطان کمک کند.

چرا سرطان پانکراس دیر تشخیص داده می شود؟

مکدونالد می گوید، مشکل این است که علائم سرطان پانکراس مبهم است. تا زمانی که تشخیص داده شود، ۷۰ درصد مردم آنقدر بیمار هستند که برای هر گونه درمانی دیر شده است.

مراحل پیشرفت سرطان پانکراس
مراحل پیشرفت سرطان پانکراس

مطالب پیشنهادی: آماده سازی بافت در آزمایشگاه بافت شناسیرنگ آمیزی های بافت شناسی

واکسن سرطان پانکراس mRNA چگونه کار می کند؟

وقتی تومور فردی برداشته می شود، DNA سلول های سرطانی توالی یابی می شود و با سلول های سالم همان فرد مقایسه می شود. BioNTech به دنبال پروتئین هایی است که در سلول های سرطانی جهش یافته اند و بنابراین این سلول ها را از سلول های سالم متمایز می کند. سپس mRNA هایی را ایجاد می کنند که یک دستور ژنتیکی که حداکثر ۲۰ پروتئین از این پروتئین ها را کد می کند و به فرد تزریق می شود. هدف این است که سیستم ایمنی بدن هر سلولی را که این پروتئین‌ها را تولید می‌کند هدف قرار داده و از بین ببرد. این همان اصلی است که واکسن های mRNA علیه کووید-۱۹ بر اساس آن تولید شده است.

آیا کسانی که به واکسن پاسخ دادند عاری از سرطان خواهند ماند؟

فقط در موارد پیگیری‌های طولانی‌تر و آزمایش‌های گسترده تر می توان پاسخ مثبت باشد. اگر برخی از سلول های سرطانی از درمان ترکیبی جان سالم به در ببرند، می توانند برای مقاومت در برابر حمله ایمنی ناشی از واکسن تکامل یابند. به همین دلیل است که بسیاری از تومورها ابتدا به درمان‌ها پاسخ می‌دهند، اما سپس مقاومت ایجاد می‌کنند. مک‌دونالد می‌گوید: «شما در هر نوع سرطانی در معرض خطر هستید.»

چه زمانی این واکسن به طور گسترده در دسترس خواهد بود؟

این به تصمیمات BioNTech و مقامات نظارتی بستگی دارد، بنابراین نمی توان گفت. با این حال، از آنجایی که میزان بقای سرطان پانکراس بسیار پایین است، در صورت موفقیت آمیز بودن و آزمایشات گسترده تر، احتمالاً سازمان های تنظیم کننده روند تأیید این فرآیند را تسریع می کنند.

سرطان پانکراس از کشنده ترین سرطان ها به شمار می رود
سرطان پانکراس از کشنده ترین سرطان ها به شمار می رود

آیا انواع دیگری از واکسن سرطان به جز واکسن های mRNA وجود دارد؟

بله، بسیاری از رویکردهای مختلف در حال آزمایش هستند و چند واکسن سرطان قبلا تائید شده است. به عنوان مثال، sipuleucel-T (که با نام تجاری Provenge فروخته می شود) یک واکسن سرطان پروستات است که با قرار دادن سلول های ایمنی در معرض یک پروتئین مرتبط با سرطان پروستات و سپس تزریق آن سلول ها به بدن فرد ایجاد می شود. همچنین چندین واکسن وجود دارد که با محدود کردن عفونت‌ها توسط ویروس‌هایی که باعث ایجاد سرطان می‌شوند، از سرطان جلوگیری می‌کنند، مانند واکسن‌های HPV که در پیشگیری از عفونت‌های ایجادکننده سرطان دهانه رحم بسیار مؤثر هستند.

منبع: newscientist

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن