اخبار

دانشجویان عراقی در ایران بورسیه هستند؟

رایزن فرهنگی عراق در جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه بیش از ۵۰ هزار دانشجوی عراقی در ایران تحصیل می‌کنند، گفت: ۹۰ درصد این دانشجویان با هزینه‌ شخصی خود در حال تحصیل در دانشگاه‌های ایران هستند.

بیشترین دانشجویان خارجی رشته‌های پزشکی در دانشگاه‌های ایران، عراقی هستند

رایزنی فرهنگی عراق در ایران در پاسخ به سوالی در مورد تعداد دانشجویان عراقی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های کشورمان، با بیان این که بیش از ۵۰ هزار دانشجوی عراقی در ایران درس می‌خوانند، تصریح کرد: این دانشجویان در تمامی مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و حتی پسادکترا در دانشگاه‌های برتر ایران در رشته های مهندسی، علوم انسانی و رشته‌های پزشکی و … مشغول به تحصیل هستند و شاید بتوان گفت بیشترین دانشجویان خارجی رشته‌های پزشکی در دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران، عراقی هستند.

عبدالزهرا با بیان این‌که اکثر دانشجویان عراقی در ایران در مقاطع  ارشد و یا تحصیلات تکمیلی، کارمند دولت عراق هستند، افزود: قدرت و امکانات علمی بسزایی که جمهوری اسلامی ایران فراهم کرده و همچنین حضور دانشگاه‌های ایرانی در رنکینگ‌های بین‌المللی، باعث شده که دانشجویان عراقی علاقمند به تحصیل در دانشگاه‌های ایران باشند.

رایزن فرهنگی عراق در ایران در ادامه گفت: ما معتقدیم دانشگاه‌های جمهوری اسلامی فضایی را ایجاد می کنند که دانشجویان عراقی همزمان هم از نظر علمی به سطح بالایی می‌رسند و هم در رابطه با مسائل فرهنگی و ارزشی پربار به عراق باز می گردند. این موضوع به خصوص برای  کسانی که در بدنه دولت قرار دارند، می تواند مثمرثمرباشد و به انتقال تجارب موجود در ایران به عراق کمک کند.

حدود ۱۰ درصد از دانشجویان عراقی در ایران بورسیه دولت عراق هستند

این دیپلمات عراقی در پاسخ به این سوال که شهریه دانشجویانی که برای تحصیلات تکمیلی به ایران می‌آیند توسط خود دانشجویان پرداخت می‌شود یا بورسیه دولت عراق می شوند، گفت: حدود ۹۰ درصد دانشجویان با هزینه شخصی خودشان در ایران تحصیل می‌کنند و ۱۰ درصد بورسیه کشور عراق هستند.

او در مورد پراکندگی دانشجویان عراقی در دانشگاه‌های ایران نیز با بیان این‌که این پراکندگی بر اساس شرایط فرهنگی و اجتماعی انجام شده است، تصریح کرد: دانشگاه‌های برتر ایران در استان‌های مختلف قرار دارند و تمرکز دانشجویان ما در مناطقی است که از نظر فرهنگی، اجتماعی، رفاهی و کنسولی امکانات خوبی در آنجا فراهم شده است، در همین راستا استان‌های مشهد، قم، شیراز، اصفهان و تهران جزو مناطقی است که دانشجویان عراقی به صورت متمرکز در آنجا در حال تحصیل هستند.

تدریس اساتید دانشگاه‌های ایرانی در دانشگاه‌های عراق

در فرآیند گسترش روابط آموزشی و علمی بین ایران و عراق، برنامه‌ای را به نام تبادل استاد تعریف شده است. مسئله‌ای که بین دو کشور مطرح است که برخی از اساتید دانشگاهای ایران از جمله دانشگاه تهران در برخی از دانشگاه‌های عراق تدریس کنند، ناگفته نماند که در حال حاضر نیز برخی از اساتید دانشگاه‌های ایرانی در حوزه‌های نفت و برق، مکانیک  و… در دانشگاه‌های عراق در حال تدریس هستند.

جهت اطلاع و سهولت شما کاربر گرامی برای استفاده از خدمات مطالعات حیوانی – بافت شناسی – آزمایشگاه بیوتکنولوژی – آزمایشگاه پاتولوژی – آزمایشگاه ژنتیک – اسانس گیری – جنین شناسی – میکروبیولوژی توسط لینک های مربوطه اقدام نمایید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن