اخبار

چگونه یک عنوان خوب برای مقاله بنویسیم؟

۳ مورد از رایج ترین نوع عنوان مقاله:

عنوان اعلانی: وضعیت یافته‌های اصلی یا نتیجه‌گیری (به طور مثال: افزایش اعتماد به نفس دختران بالغ با یک برنامه ی کاهش وزن ۳ماهه)

عنوان توصیفی:توصیف موضوع مقاله بدون آشکار سازی نتیجه‌گیری اصلی (تاثیرات حمایت خانواده روی بیماران مبتلا به افسردگی)

عنوان پرسشی: معرفی موضوع در قالب یک سوال (آیا تقویت قوه‌ی تمرکز شما تاثیری در بهبود عملکرد وظایف شما دارد؟)

هر کدام از این سه نوع در جای خود مفید هستند و شما باید بسته به اینکه چه نوع اطلاعاتی می‌خواهید به مخاطبان انتقال دهید، نوع عنوان مقاله‌ی خود را انتخاب کنید.

عنوان اعلانی به طور کلی در مقالات تحقیقاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیشترین مقدار اطلاعات را به مخاطبان منتقل می‌کنند.

عنوان‌های پرسشی کمتر شایع هستند و برای مقالات نقد ادبی مناسب‌اند. اما رایج ترین نوع عنوان مقاله در ژورنال‌ها، عنوان‌های توصیفی هستند.

نوشتن چند عنوان

نوشتن چند عنوان: برای اینکه بتوانید یک عنوان خوب بنویسید باید سعی کنید چند تا عنوان برای مقاله‌ی خود بنویسید تا بتوانید با آنالیز و ترکیب آنها یک عنوان مناسب‌تری را انتخاب کنید. این کار باعث می‌شود تجربه ی شما زیاد شده و گاهی اوقات، فقط با یک نگاه به چند عنوان عنوان بهتر را تشخیص دهید یا به یک ایده‌ای جدیدی برسید.

ویژگی‌های عنوان مقاله که باید رعایت شود

عنوان باید خاص باشد​: عنوان پژوهشی شما باید محدود و خاص باشد.

عدم استفاده از فرمول و علائم اختصاری: شما نباید در عنوان مقاله از علائم اختصاری همانند MS و یا فرمول ها استفاده کنید. علائم اختصاری باید در عنوان به صورت کامل آوره شوند و در اولین جایی از متن که مورد استفاده قرار گرفته‌اند اختصار آن ها داخل پرانتز ذکر شود.
بنابراین این عنوان غلط است، بررسی علائم بیماری MS در بیماران ایرانی این عنوان صحیح تر است،علائم بیماری مولتیپل اسکلروزیس در بیماران ایرانی.

 عنوان باید کوتاه باشد: در انتخاب عنوان مقاله توجه به کوتاه بودن آن ضروری است. معمولاً اگر عنوان پژوهش درحدود ۷یا ۸ تا ۱۲ کلمه باشد. بسیار مناسب است. همچنین عنوان دارای بیش از ۲۰ کلمه ضعیف به شمار می‌آید.

عنوان بسیار کوتاه: پوسیدگی دندان کودکان.

عنوان بسیار بلند: اثرات تغذیه نامناسب، فرهنگ مسواک نزدن، استفاده از نخ دندان و آموزش های نامناسب والدین بر پوسیدگی دندان های شیری کودکان مدارس ابتدایی!

عنوان استاندارد: عوامل فرهنگی و اجتماعی موثر بر پوسیدگی دندان کودکان.

عنوان باید روشن و بدون ابهام جذاب باشد

زمان و مکان مطالعه: اگر پژوهشی شما از نوع توصیفی است زمان و مکان مطالعه آورده می‌شود ولی برای سایر انواع پژوهش این کار ضرورتی ندارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن