اخباراخبار علمي

رشد آمار مبتلایان به کرونا در روزهای اخیر

رشد آمار مبتلایان به کرونا در روزهای اخیر

رشد آمار مبتلایان به کرونا در روزهای اخیر

 فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت: تعداد شمارش مبتلایان بالا رفته و این به معنی ابتلای بیشتر نیست.

علی‌اکبر حق‌دوست فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت: با توجه به طیف وسیع بیماری و اینکه عده زیادی از افراد بی علامت هستند و معمولان ابزاهای شناسایی برای افرادی است که علائم بیماری دارند بنابراین با مدیریت بیماری فرصت برای شناسایی افراد خارج از بیمارستان هم فراهم شد. 

او افزود: شاید تعداد و آمار افزایشی بوده باشد اما این نشان دهنده افزایش بیماران نیست. در کل دنیا تعاریفی برای تشخیص وجود دارد و میزان افرادی هستند که نتیجه آزمایش شان مثبت شده است بنابراین در ابتدا به دلیل محدودیت و ضرورت در داخل بیمارستان بود اما با فراهم شدن شرایط موارد خارج بیمارستان نیز تشخیص داده شد.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی درباره توالی اقدامات گفت: از همان روزهای اول آداب و رفتارها با اجرای پروتکل ها به تدریج اصلاح شد اما فاصله گذاری یک اقدام کور است که توصیه می شود مردم از هم فاصله بگیرند اما در فاز سوم ایزولاسیون است که اگر بتوانیم سریع افرادی که کرونای مثبت هستند را جداکنیم می توانیم هدفمند با جداکردن مبتلایان شرایط را بهبود بخشیم.

اقدام طبیعی فاصله گذاری با کاهش فاصله گذاری فیزیکی ایزولاسیون را افزایش دادیم بنابراین سه چهارم آمارهای روزانه نشان می دهد آمار تشخیص افزایش یافته است. در نیمه اردیبهشت میزان بیماران سرپایی افزایش یافت بنابراین برای اطلاع از درست بودن روش و مسیر مشخص شد میزان آمار فوتی ها و بستری ها در بخش های ویژه کاهش یافته است. 

دکتر علی‌اکبر حق‌دوست افزود: کرونا با علائم خفیف نباید اضطراب ایجاد کند بناراین با همت جهادی تیم پزشکی کاهش مرگ و میر و کنترل بیماری و تجویز درست داروها از ترس و اضطراب کاسته است. 

او افزود: در صورت مراجعه فرد علامت دار به کلینیک ها و بیمارستان ها و علامت مثبت به خانواده و محل کار وی اطلاع داده می شود و دستورالعمل لازم برای پیشگیری اعمال می شود. برای آگاه شدن مردم از خطرات  به صورت روزانه یا با تلفن یا حضوری با افرادی که قرنطینه هستند تماس برقرار می شود و برای ایزولاسیون و سرایت بیماری تاکید فراوان شده است.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی درباره خوزستان نیز گفت: در برخی استان ها از جمله خوزستان به صورت خوشه ای بدلیل عدم رعایت موازین بهداشتی آمار افزایش یافته است. در صورت کوچکترین غفلت امکان بازگشت ویروس وجود دارد به گونه ای که در ژاپن نیز که پروتکل ها را به شدت رعایت کردند بازهم پیک دوم آغاز شده ولی به صورت خفیف.

دکتر حق دوست ادامه داد: اگر مردم با کمترین علائم به مرکز بهداشتی مراجعه کنند و ایزولاسیون را رعایت کنند بهتر می توان با ویروس مبارزه کرد و درصد مبتلایان از این هم کمتر خواهد شد. 

او درباره سفرعیدفطر گفت: مردم توجه داشته باشند برای سفر تفریحی خیلی زود است بنابراین اگر حتی موجب یک بیماری سخت نه کشنده بشود مردم با توجه به تبعات بیماری باید از سفر اجتناب کنند چراکه بیماری به سرعت برگشت پذیر است. 

فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت: در طول زمان شناخت ما از ویروس بیشتر شده است بنابراین به نظر نمی رسددر روزهای اول نیز علائم گوارشی نداشته اما به دلیل علائم بیشتر در دستگاه تنفس بیشتر تمرکز بر دستگاه تنفس بوده است. از بین رفتن حس چشایی و بیماری نیز از علائم این بیماری است. 

دکتر حق دوست گفت: با توجه به پیش بینی افزایش بیماری در پاییز و زمستان، شرط عقل این است که خود را برای بدترین شرایط آماده کنیم. 

او افزود: افزایش آمار سرپایی شاید اتفاق بیفتد اما نگرانی ها کمتر شده است چون این امید را می دهد که توانسته ایم ویروس را کنترل کنیم و از وخیم شدن آن جلوگیری کنیم. 

آنچه باعث می شود ویروس ها در زمستان بیشتر شود حضور بیشتر مردم در فضاهای بسته تر است بنابراین اگر حتی این ویروس به گرما حساس باشد و در گرما کاهش یابد اما با تجمعات و جمع شدن در محل های بسته و استفاده از کولر و پنکه باز به افزایش آمار کمک خواهیم کرد. 

فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت: بالغ بر ۲۰۰ مورد واکسن در دنیا و ایران درحال آزمایش است اما هنوز واکسنی که بتواند در کنترل بیماری کمک کند کشف نشده است. افزایش آمار بهیودیافتگان نیز نه به خاطر داروهای تجویز شده بلکه بیشتر به رعایت موازین و پروتکل های بهداشتی بوده است. 

او افزود: با توجه به اشراف علمی در کنترل بیماری راندمان کشور در سطح کشور جزو بهترین هاست اما مردم بدانند باید برای کنترل و از بین رفتن بیماری خودشان نیز کمک کنند.

رشد آمار مبتلایان به کرونا در روزهای اخیر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن