اخباراخبار علمي

فیبریل های پروتئینی طولانی می توانند به تشخیص زودهنگام آلزایمر کمک کنند

قبلاً مشخص شده است که پروتئین های خاصی در مایع مغزی نخاعی می توانند برای تشخیص بیماری آلزایمر استفاده شوند. با این حال، روش‌های تشخیص فعلی برای چنین نشانگرهای زیستی با استفاده از آزمایش‌های بیوشیمیایی تنها می‌توانند حضور چنین پروتئین‌های پاتولوژیکی را صرفا تأیید کند و هیچ نتیجه‌گیری در مورد مورفولوژی اصلی پروتئین‌ها با استفاده از سنجش‌های بیوشیمیایی، که اطلاعاتی در مورد مراحل بیماری دارد، نمی‌توان گرفت.

چنین اطلاعاتی می‌تواند به نتیجه‌گیری در مورد مرحله بیماری و ارزیابی کارایی یک درمان تجویز شده در بسیاری از موارد منجر شود. تیمی از آزمایشگاه انتقال در مقیاس نانو در بیمارستان کانتونال در سنت گالن سوئیس، از میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) برای تجسم پروتئین‌هایی که نشان‌دهنده بیماری آلزایمر هستند، در شرایط تا حد امکان نزدیک به واقعیت استفاده کرده است. این محققان به تازگی نتایج خود را در مجله Communications Biology منتشر کرده اند.

دقت چشمگیر در بررسی پروتئین ها

به لطف فناوری AFM که از نظر اندازه شبیه یک میکروسکوپ رومیزی معمولی است، مشاهدات مورفولوژیکی در محدوده نانومتری را بدون از بین بردن پروتئین ها امکان پذیر شده است. و در تجزیه و تحلیل تفاوت در اندازه، ساختار، شکل و الگوهای مونتاژ تجمع پروتئین به طور مستقیم در مایع نخاعی مورد استفاده قرار گرفته. این تیم اکنون توانسته است ارتباط پروتئین ها با مراحل مختلف بیماری را شناسایی کند.

نیرمالراج، بیوفیزیکدان، گفت: «در حالی که فقط فیبرهای پروتئینی کوتاه به طول حدود ۱۰۰ نانومتر در مراحل اولیه بیماری در افراد یافت شد، فیبرهایی با چند برابر این طول که به چند میکرومتر می‌رسد در مراحل بعدی بیماری ظاهر شدند، از سوی دیگر، در افراد سالم هیچ فیبریل یا حتی فیبرهای کوتاه‌تری در نمونه‌های مایع نخاعی وجود نداشت.

پس از این مطالعات آزمایشی با ۳۳ داوطلب، تیم اکنون تلاش‌های خود را برای تطبیق یافته‌های جمع‌آوری‌شده در آزمایشگاه با داده‌های گروه‌های بزرگ‌تری از بیماران و کسب اطلاعات در مورد ماهیت شیمیایی پروتئین‌های موجود در مایعات بدن افزایش خواهد داد.

نیرمالراج گفت: «فناوری AFM پتانسیل تکمیل آزمایش‌های نشانگر زیستی مرسوم و بهبود تشخیص زودهنگام آلزایمر را دارد. آزمایش‌های نشانگر زیستی مرسوم سطوح پروتئین را نشان می‌دهند، فناوری AFM می‌تواند اطلاعاتی در مورد تفاوت‌های مورفولوژیکی در پروتئین ارائه دهد که نشان‌دهنده پیشرفت بیماری است. علاوه بر این، امکان بررسی بیشتر روند بیماری به منظور فراهم کردن زمینه برای داروهای جدید و موثرتر وجود خواهد داشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن