اخباراخبار علمي

محققان درمانی برای باکتری های مقاوم به وانکومایسین توسعه دادند

محققان چندین موسسه درمانی برای مقابله با باکتری های مقاوم به وانکومایسین که به عنوان انتروکوکوس فکالیس مقاوم به وانکومایسین (VRE) نیز شناخته می شود داروی جدیدی توسعه دادند.

این گروه متشکل از محققان گروه های تحقیقاتی بین‌رشته‌ای مقاومت ضد میکروبی (AMR) در اتحاد تحقیقات و فناوری سنگاپور-MIT (SMART)، شرکت تحقیقاتی MIT در سنگاپور،مرکز مهندسی علوم زیست محیطی سنگاپور (SCELSE)، دانشگاه فنی نانیانگ (NTU)، موسسه فناوری ماساچوست (MIT) و دانشگاه ژنو بود.

درمان ترکیبی جدید آن ها از یک عامل ضد سرطان، میتوکسانترون (MTX) همراه با یک آنتی بیوتیک، وانکومایسین، برای درمان VRE استفاده می کند. این درمان به طور منحصربه‌فردی هم VRE و هم میزبان را هدف قرار می‌دهد و سیستم ایمنی میزبان را تحریک می‌کند تا به طور موثرتری با عفونت‌های باکتریایی مقابله و بهبود زخم عفونی را تسریع کند. مقاومت ضد میکروبی یک نگرانی مهم بهداشت جهانی است که تنها در سال ۲۰۱۹ باعث مرگ ۴.۹۵ میلیون نفر از عفونت های مرتبط با مقاومت ضد میکروبی یا نسبت داده شده به آن شده است.

اگر اقدامات فوری و هماهنگ برای جلوگیری از بحران بالقوه مقاومت دارویی انجام نشود، پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰، منطقه آسیا-اقیانوسیه عامل ۴۷ درصد مرگ‌ومیرهای مرتبط با AMR در سراسر جهان باشد. با این حال روش‌های جدید و نوآورانه‌ای برای درمان عفونت‌های باکتریایی در حال توسعه هستند، از جمله استفاده از داروهای ضد میکروبی که می‌توانند بر مکانیسم‌های مقاومت غلبه کنند و درمان‌های هدایت‌شده توسط میزبان که سیستم ایمنی ذاتی انسان را برای مبارزه با عفونت‌های باکتریایی تقویت می‌کنند. VRE به دلیل مقاومت فزاینده آنتی بیوتیکی می تواند باعث عفونت های جدی از جمله عفونت های مجاری ادراری، جریان خون و زخم های مرتبط با کاتتر یا روش های جراحی شود. درمان عفونت‌های VRE چالش مهمی را ایجاد کرده است زیرا این باکتری‌ نسبت به وانکومایسین آنتی‌بیوتیکی که معمولاً برای درمان اندوکاردیت، عفونت‌های پوست، معده و روده ناشی از باکتری‌های گرم مثبت استفاده می‌شود، مقاوم است.

در این تحقیق، تیم اثربخشی و فعالیت آنتی‌بیوتیکی MTX را در برابر VRE، هم در شرایط in vitro و هم in vivo آزمایش کردند. علیرغم مقاومت VRE به وانکومایسین، مشخص شد MTX در صورت استفاده در حضور وانکومایسین، رشد VRE را به طور موثرتری مهار می کند. این نتیجه به دلیل رابطه هم افزایی بین MTX و وانکومایسین است که با کاهش غلظت وانکومایسین مورد نیاز برای از بین بردن باکتری ها، VRE را نسبت به وانکومایسین حساس تر می کند. این تحقیق همچنین نشان داد که MTX با افزایش توانایی ماکروفاژها برای مبارزه با عفونت‌های VRE و با به‌کارگیری سلول‌های ایمنی بیشتر، بهبود زخم را بهبود می‌بخشد.

این تحقیق نشان داد MTX، که به طور معمول برای درمان لوسمی حاد، پروستات، و همچنین سرطان سینه و استفاده می شود با وانکومایسین به صورت هم افزایی عمل کرده و جذب ماکروفاژها و فعالیت کشندگی آن ها را افزایش می دهد و به عنوان یک درمان دوگانه با هدف باکتری و میزبان برای غلبه بر VRE دارای پتانسیل بالایی است.

کیمبرلی کلاین، نویسنده همکار مقاله، محقق اصلی SMART AMR و استاد دانشگاه ژنو، اضافه کرد: «تحقیق ما پایه مهمی را برای بررسی تأثیر بالقوه استفاده از میتوکسانترون برای درمان عفونت‌های باکتریایی ایجاد می‌کند. هدف ما ایجاد یک تغییر تحول آفرین با درمان های جدید و نوآورانه برای غلبه بر مقاومت به وانکومایسین در آینده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن