اخباراخبار علمي

از میکروبیوتای روده می توان به عنوان ابزاری برای تشخیص بیماری ها استفاده کرد

در مطالعه ای که در دانشگاه یووسکوله در فنلاند انجام شده، میکروبیوتای روده و متابولیت های مشتق شده از روده را بین افراد سالم و افراد مبتلا به کبد چرب مقایسه و بررسی شد.

نتایج این پژوهش نشان داد که متابولیت های میکروبی خاصی با محتوای چربی کبد مرتبط هستند. یکی از زمینه های تحقیقاتی در حال پیشرفت، تجزیه و تحلیل متابولیت های مشتق شده از روده است که توسط میکروب ها از غذا تولید می شود. بیماری کبد چرب شایع ترین بیماری مزمن کبد در سراسر جهان به خصوص در افراد چاق است. بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب مستعد ابتلا به بیماری های قلبی عروقی نیز هستند.

این مطالعه با همکاری دانشگاه های هلسینکی، فنلاند شرقی و ایندیانا و همچنین آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (WHO) انجام شد.

بیومارکرهای میکروبیوتا در بیماری های کبدی

محققان دریافتند که افراد مبتلا به کبد چرب، تخریب بیشتری از اسید آمینه لوسین و هیستیدین و همچنین تستوسترون کمتری در مدفوع خود نشان می دهند.

Satu Pekkala، مدرس ارشد از دانشگاه یووسکوله گفت: این نشانگرهای زیستی مشتق از میکروبیوتای روده می توانند برای تشخیص بیماری کبد چرب مفید باشند. همچنین وی افزود: ما در حال تجزیه و تحلیل داده‌های جدید هستیم تا مشخص کنیم که آیا این نشانگرهای زیستی می‌توانند برای شناسایی بیماران کبد چرب که می‌توان با رژیم غذایی شخصی‌سازی شده درمان شوند، نیز مورد استفاده قرار گیرد.

تفاوت یافته ها در مورد کافئین

جالب‌ترین یافته در نمونه‌های خون این بود که افراد مبتلا به کبد چرب سطوح بالاتری از کافئین و متابولیت‌های آن داشتند، حتی اگر هر دو گروه به میزان یکسان قهوه مصرف می‌کردند. شکست در متابولیسم کافئین می تواند نشان دهنده فعالیت کمتر آنزیم های سیتوکروم در کبد باشد. این آنزیم ها تجزیه کننده مهم داروها و مواد مغذی هستند بنابراین نقش آن ها باید بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد تا اهمیت این آنزیم ها و کبد چرب در سلامت درک شود.

تحقیقات بیشتر در مورد ارتباط میکروبیوتای روده و بیماری کبد چرب مورد نیاز است

پکالا با مرور تحقیقات موجود متوجه کمبود مطالعات روی متابولیت های مدفوع در بیماری کبد چرب شد. وی همچنین مشاهده کرد که به‌طور عجیبی، بسیاری از یافته‌های تحقیقاتی متناقض بودند. مدرس ارشد از دانشگاه یووسکوله گفت: «از آنجایی که میکروب‌ها غذایی را که ما می‌خوریم هضم می‌کنند، نمی‌توان فهمید که آیا تفاوت متابولیت‌های بین افراد سالم و بیماران مبتلا به کبد چرب صرفاً به دلیل تفاوت‌های رژیم غذایی است یا خیر». برای اینکه بتوان از بیومارکرهای میکروبی برای تشخیص استفاده کرد، تحقیقات بیشتری در جمعیت‌های بزرگ‌تر مورد نیاز است و مهم‌تر از همه، رژیم غذایی باید در میان سایر عوامل در نظر گرفته شود.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن