مطالب علمی

مکانیسم اکسیدان ها و آنتی اکسیدان ها

استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می افتد که تولید مولکول های مضر به نام رادیکال های آزاد فراتر از توانایی محافظتی دفاع آنتی اکسیدانی باشد. رادیکال های آزاد ، قطعات مولکولی فعال از نظر شیمیایی هستند. نمونه هایی از رادیکال های آزاد عبارتند از: آنیون سوپراکسید، رادیکال هیدروکسیل، فلزات واسط مانند آهن، مس و اسید نیتریک.

ROS شامل رادیکال سوپراکسید و رادیکال هیدروکسیل، به علاوه مشتقات اکسیژن است که دارای یک یا چند الکترون جفت نشده می باشد و از این نظر بسیار ناپایدار است. آنها بدن را برای گرفتن یا اهدای الکترون ها پاکسازی می کنند و در نتیجه به سلول ها، پروتئین ها و DNA (ماده ژنتیکی) آسیب می رسانند. این فرآیند اکسیداتیو همچنین باعث فساد روغن و قهوه ای شدن رنگ سیب بعد از پوست کندن، می شود.

قسمت اعظمی از ROS در میتوکندری تولید می شود
قسمت اعظمی از ROS در میتوکندری تولید می شود

جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد برای ما غیرممکن است در عوض آنتی اکسیدان ها با اهدای الکترون به رادیکال های آزاد برای تبدیل آنها به مولکول های بی ضرر عمل می کنند. این انتقال الکترون از سلول ها در برابر آسیب اکسیداتیو که منجر به پیری و بیماری های مختلف می شود، محافظت می کند.

برای اطلاع از انواع کیت های آنتی اکسیدانی، استرس اکسیداتیو و دریافت مشاوره رایگان در مورد انتخاب بهترین روش اینجا کلیک کنید

عوارض جانبی آنتی اکسیدان ها

برخی از آنتی اکسیدان ها در صورت مصرف زیاد می توانند مضر باشند، به چند نمونه اشاره می کنیم.

ویتامین C

مشکلات معده یکی از قابل توجه ترین عوارض جانبی مصرف زیاد ویتامین C است. مصرف منظم مقادیر بالای ویتامین C نیز با ایجاد سنگ کلیه مرتبط است. ویتامین C به عنوان یک تقویت کننده سیستم ایمنی شناخته می شود. ممکن است به دفع سرماخوردگی و آنفولانزا و همچنین عفونت های باکتریایی و قارچی کمک کند.

ویتامین A و D

مصرف بیش از حد ویتامین A و D نیز می تواند مشکلات جدی ایجاد کند. هیپرویتامینوز A (مصرف بیش از حد ویتامین A) می تواند منجر به سردرد، ریزش مو، شکنندگی استخوان، استفراغ و خشکی پوست شود. هیپرویتامینوز D می تواند باعث سردرد، استفراغ، بی حالی، گیجی و در موارد شدید، کما شود.

  آنتی اکسیدان ها در صورت مصرف زیاد می توانند عوارض جانبی جدی در پی داشته باشند
مصرف زیاد مکمل های آنتی اکسیدانی می تواند عوارض جانبی جدی در پی داشته باشند

ویتامین E

ویتامین E باعث ایجاد عوارض جانبی زیادی در دوزهای بالا می شود. عوارض جانبی که ممکن است رخ دهد عبارتند از: تهوع، گرفتگی روده، ضعف، سردرد، تاری دید و خونریزی گوارشی. ویتامین E می تواند خطر سکته مغزی را افزایش دهد. ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است، به این معنی که بدن این ویتامین را در بافت های چربی ذخیره می کند.

سلنیوم

مکمل سلنیوم در دراز مدت ممکن است خطر ابتلا به دیابت و هیپرکلسترولمی را افزایش دهد. مصرف روزانه حدود ۹۰۰ میکروگرم سلنیوم می تواند باعث مسمومیت با سلنیوم می شود. علائم آن عبارتند از افسردگی، عصبی بودن، بی ثباتی عاطفی، حالت تهوع، استفراغ و در برخی موارد ریزش مو و ناخن ها.

مطالب پیشنهادی: انواع آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاداندازه گیری آنتی اکسیدان و رادیکال های آزاد به وسیله ی تکنیک الایزا

نقش های گزارش شده آنتی اکسیدان ها

اعتقاد بر این است که آنتی اکسیدان ها در جلوگیری از پیشرفت برخی از بیماری های مزمن مانند سرطان، دیابت، سکته مغزی، بیماری آلزایمر، آرتریت روماتوئید، آب مروارید و بیماری های قلبی نقش دارند. موارد زیر برخی از نمونه های گزارش شده در اختلالات مختلف است.

نقش آنتی اکسیدان ها در استرس اکسیداتیو

اکسیداسیون یک محصول طبیعی متابولیسم سلولی است. بنابراین، این فرآیند منجر به تولید رادیکال های آزاد می شود. رادیکال های آزاد مولکول هایی بسیار واکنش پذیر و ناپایدار هستند که خود را به سلول ها متصل می کنند و باعث مرگ آنها می شوند. آنتی اکسیدان های طبیعی (مانند ویتامین A، C و E از منابع طبیعی) موجود در بسیاری از غذاها می توانند خط دفاعی در برابر اثرات مضر رادیکال های آزاد ایجاد کنند. به عنوان مثال، ویتامین E و C دو آنتی اکسیدان طبیعی هستند که در تحقیقات علمی نشان داده شده است که با آسیب رادیکال های آزاد مبارزه می کنند. بیشتر داده ها نشان می دهد که افزایش مصرف ویتامین E در برابر آسیب اکسیداتیو ناشی از ورزش محافظت می کند.

نقش آنتی اکسیدان ها در اختلالات نورودژنراتیو

بیماری آلزایمر یک بیماری خطرناک است که منجر به زوال ذهنی و در نهایت مرگ خواهد شد. پلی فنول ها، آنتی اکسیدان های گیاهی قوی هستند که در میوه ها و سبزیجاتی مانند زردآلو، گوجه فرنگی و غیره وجود دارد و در حال حاضر برای درمان این اختلال استفاده می شود. بنابراین، محققان برای حفظ سلامت عصبی به ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند پلی فنل ها متوسل شده اند.

تاثیر آنتی اکسیدان ها بر پیری پو

آنتی اکسیدان ها در صورت استفاده موضعی بر روی پوست تاثیر می گذارند. آسیب اکسیداتیو منبع اصلی پیری پوست است. عواملی مانند نور خورشید، سیگار کشیدن، آلاینده ها و کمبود ورزش میوانند آسیب اکسیداتیو را تشدید کنند. در نتیجه، گردش خون در سلول های پوست کند می شود و منجر به علائم قابل مشاهده پیری مانند چین و چروک، ظاهر کدر و رنگدانه قهوه ای می شود. برای مثال، کرم های حاوی آنتی اکسیدان ها از جمله پیکنوژنول می توانند رنگدانه های ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید را بهبود بخشند. پیکنوژنول از عصاره پوست درخت کاج با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی مشتق شده است.

آسیب اکسیداتیو منبع اصلی پیری پوست

نقش آنتی اکسیدان ها در درمان سرطان

آنتی اکسیدان ها، رادیکال های آزاد تولید شده به عنوان محصول جانبی فرآیندهای سلولی را خنثی می کنند. چنین آسیبی ممکن است برگشت ناپذیر باشد و منجر به بیماری از جمله سرطان شود. آنتی اکسیدان ها اغلب به عنوان “پاک کننده” رادیکال های آزاد توصیف می شوند، به این معنی که بار الکتریکی را خنثی می کنند و از گرفتن الکترون از مولکول های دیگر توسط رادیکال آزاد جلوگیری می کنند و در نهایت از آسیب DNA جلوگیری می کند.

برای اطلاع از انواع کیت های آنتی اکسیدانی، استرس اکسیداتیو و دریافت مشاوره رایگان در مورد انتخاب بهترین روش اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط: آنتی بادی ها در تست های آزمایشگاهیانواع آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد – تکنیک الایزا – تکنیک وسترن بلات
خدمات مرتبط: انجام تکنیک الایزا
و وسترن بلات با بانکی غنی از انواع آنتی بادی – انجام خدمات ایمونوهیستوشیمی و ایمونوسیتوشیمی با بانکی غنی از انواع آنتی بادی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن