اخبار

پژوهانه اعضای هیات علمی دوبرابر می‌شود

پیمان صالحی امروز در بیست و چهارمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نوآوران برگزیده کشور گفت: هفته پژوهش و فناوری امسال، با شعار هفته پژوهش و فناوری پیشران رشد تولید و مهار تورم آغاز شد. امسال همانند سال‌های گذشته، هفته پژوهش استانی، یک هفته پیش از هفته ملی پژوهش با ابلاغ به کلیه استانداران برگزار شد.

وی ادامه داد: بر اساس آیین‌نامه وزارت کشور، از سه استان معین و سه دانشگاه‌ برگزیده در هفته پژوهش استانی تقدیر خواهد شد.

معاون وزیر علوم با اشاره به اهمیت انتشار مقالات بین‌المللی در رشته‌های علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر گفت: جنس این رشته‌ها با دیگر رشته‌ها متفاوت است. اگر نتوانیم مقالات این رشته به جهان صادر کنیم باید از مقالات صادراتی جهان استفاده کنیم. ما در حال حاضر ۱۴۹۰ مجله در وزارت علوم داریم که ۸۲۷ مجله در حوزه علوم انسانی است. نقطه قوت ما در نشریات داخلی، نشریات حوزه علوم انسانی است.

وی با تاکید بر اهمیت تمرکز بر نمایه‌سازی نشریات گفت: دریچه ورود به نشریات به اسکوپوس، نمایه دوآج است. این نمایه، پایگاه استنادی مجلات دسترسی آزاد است و اگر نشریات، این نمایه را بگیرند راحت تر می‌توانند نمایه‌های معتبر دیگر را دریافت کنند.

رئیس ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری با بیان اینکه تا کنون ۸۳۳ مجله در دوآج نمایه شده‌اند، گفت: ایران رتبه هفتم را در نشریات دسترسی آزاد دارد. در پایگاه دوآج، ۸۰ زبان نمایه می‌شود و زبان فارسی در دوآج رتبه نهم زبان‌ها دارد.

وی به پروژه مرجعیت علمی اشاره کرد و گفت: در کل تاریخ اسکوپوس، ۱۰۱ مجله ایرانی این نمایه را دریافت کردند ولی پس از دولت سیزدهم، ظرف دو سال، ۵۰ مجله وزارت علوم در اسکوپوس نمایه شده است و انتظار داریم تا سال آینده این آمار دو برابر شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم به دو قطبی‌ که برخی با هدف‌های مختلف در مورد تعداد مقالات بنیادی و پژوهش‌های کاربردی ایجاد می‌کنند، گفت: بررسی‌ها نشان داده که در بسیاری از کشورهایی که رشد اقتصادی قابل توجه داشته‌اند، از مسیر پژوهش‌های بنیادی به این رشد رسیده‌اند. چین از همین مسیر به توسعه رسیده و از یک میلیون مقاله در سال ۲۰۲۲ عبور کرد در حالی که آمریکا در ۷۰۰ هزار مقاله باقی مانده است.

وی با اشاره به قراردادهای ارتباط با جامعه و صنعت در دانشگاه‌ها گفت: تا سال ۱۴۰۲، ۱۱ هزار و ۲۱۲ قرارداد ارتباط با جامعه و صنعت منعقد شده و با استفاده از ظرفیت ماده ۱۳ آیین‌نامه جهش تولید، مبالغ این قراردادها افزایش یافته است. در سال ۱۴۰۲ مبلغ قراردادهای ارتباط با صنعت حدود۶ هزار میلیارد تومان بوده است.

صالحی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ تا کنون ۱۰۲۱ نفر از ظرفیت فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی در جامعه و صنعت استفاده کرده‌اند و تا کنون بیش از ۲۷۸ هزار نفر در دوره مهارت افزایی شرکت کرده‌اند.

وی تصویب اساسنامه صندوق عتف در شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ توسط ریاست جمهور، تصویب سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) به عنوان پنجره واحد نظام علوم تحقیقات و فناوری را از دیگر اقدامات انجام شده، دانست.

وی افزود: وزیر علوم نامه‌ای به معاون اول رییس جمهور ارسال کرده تا از ظرفیت انجمن‌های علمی استفاده شود و این نامه به وزرا و استانداران ارجاع شده است. همچنین برای تدوین برنامه هفتم توسعه، نقطه نظرات انجمن‌های علمی به مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد بودجه اعلام شد.

صالحی به سیاست‌های تشویقی وزارت علوم اشاره کرد و گفت: آیین نامه پایه تشویقی از سال ۱۴۰۲ در حال اجراست و اعضای هیات علمی با اقدامات مختلف در حوزه‌های مختلف می‌توانند پایه تشویقی دریافت کنند. آیین‌نامه جامع اعتبار ویژه نیز از سال آینده ۱۴۰۳ اجرا می شود. در برنامه هفتم توسعه بودجه این آیین‌نامه دیده شده است و با اجرای این آیین‌نامه گرنت اعضای هیات علمی حداقل دوبرابر خواهد شد.

وی افزود: آیین نامه تعاملات بین‌المللی و آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۳ قانون جهش تولید نیز از جمله آیین‌نامه‌های حمایتی وزارت علوم است. همچنین اعطای گرنت و اعتبار خرید تجهیزات در یک مرحله پرداخت شده است و دور دوم گرنت تجهیزات به زودی پرداخت می‌شود.

صالحی به چالش‌های طرح‌های پژوهشی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات ۲۵ ساله چالش بیمه طرح‌های پژوهشی بود که در برنامه هفتم توسعه مشکل اخذ مفاصا حساب بیمه طرح‌های پژوهشی حل شد و بیمه‌ها باید بدون قید و شرط برای طرح‌های پژوهشی مفاصا حساب صادر کنند. مالیات پلکانی برای قراردادهای پژوهشی نیز سال آینده حل می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن