پایان نامه های سلولی و مولکولیپیشنهاد موضوع مقالات پایان نامه های زیست شناسیمطالب علمی

شناسایی بیومارکرها و تغییرات در سیگنال دهی آن ها در درمان ناباروری

توضيحات تكميلي انتخاب موضوعات پيشنهادي پايان نامه دانشجوهاي سلولي و مولكولي

بررسی تغییرات در روند تولید، میزان، حجم و تغییرات بوجود آمده در بیومارکرهای گروه های مختلف سالم و بیمار می تواند به عنوان یک طرح پژوهشی و یا موضوعات با ارزش در پایان نامه های دانشجویان ارشد و دکتری در حوزه علوم پایه پزشکی انتخاب باشد.

از مهمترین موضوعات تحقیقات در زمینه پزشکی اختلالات در تولید مثل مردان و زنان می‌باشد. ناباروری به یک مسئله بهداشت جهانی است و تقریباً ۵۰ درصد موارد ناباروری ناشی از اختلالات در تولید مثل مردان است. اسپرم ها در محیطی امن (مایع منی) قرار دارد. اما این محیط غنی از پروتئین، بسیار پویا و متغیر است که برای انتقال، محافظت و بلوغ اسپرم ضروری است. بررسی تغییرات در روند تولید، میزان، حجم و تغییرات بوجود آمده در گروه های مختلف مردان سالم و بیمار می‌تواند به عنوان یک طرح پژوهشی و یا موضوعات با ارزش در پایان نامه های دانشجویان ارشد و دکتری در حوزه علوم پایه پزشکی انتخاب شود.

در تحقیقات اخیر متوجه شدند که بیشتر پروتئین های منی توسط اسپرم ها در حین عبور از اگزوزوم ها (اپیدیدیموزوم ها و پروستازوم ها) یا (epididymosomes and prostasomes) به دست می‌آیند. منشأ و عملکردهای بیولوژیکی تعداد بالای پروتئین‌های منی و بیان متفاوت آنها در مورد آزواسپرمی، آستنوزواسپرمی، اولیگوزواسپرمی و تراتوزواسپرمی یا سایر شرایط ناباروری مردان، امکان شناسایی طیف گسترده‌ای از کاندیداهای بیومارکر را مطالعات سلولی و مولکولی فراهم کرده است.

بنابراین قویاً نشان می‌دهد که چشم انداز پروتئومی پلاسمای منی ممکن است یک شاخص بالقوه اختلال عملکرد اسپرم باشد. تا تحقیقات پژوهشی در مورد پروتئومیکس پلاسمای منی و پتانسیل آن به عنوان یک ابزار تشخیصی در درجات مختلف ناباروری مردان را برای دانشجویان حائز اهمیت کند.

جهت مشاوره رایگان با مشاورین شرکت بافت و ژن پاسارگاد تماس بگیرید
۰۲۱۶۶۱۲۱۹۸۳

اندومتریوز با افزایش سطح سیتوکین ها و اتوآنتی بادی ها مشخص می شود. این نشان دهنده نقش التهاب و عدم همکاری سلول های ایمنی در ناباروری مرتبط با اندومتریوز است. راهبردهای تعدیل ایمنی برای این ناتوانی سلول های ایمنی به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است و برای طراحی مطالعات طرح های پژوهشی گرایش های سلولی و مولکولی ضروری است.

در این بررسی، دانشجویان و محقق ها می توانند سیتوکین های سرم، مایع صفاقی و نشانگرهای ایمنی را در پایان نامه خود به طور دقیق آنالیز کنند.

آندومتریوز یک آسیب شناسی چندعاملی است که به عوامل درونی و بیرونی وابسته است اما اختلال عملکرد سلول های ایمنی نقشی اساسی را در این بیماری دارد. بنابراین دانشجویان و محقق ها به طور کامل می توانند استراتژی هایی را برای تعدیل این سلول های ایمنی در جهت بهبود نتایج باروری مورد بررسی قرار دهند.

در این بررسی، می توان سیتوکین های سرم، مایع صفاقی و نشانگرهای ایمنی را در پایان نامه خود به طور دقیق آنالیز کنند. البته بررسی اثرات و بیان های اتوآنتی بادی ها و سایر درمان های تعدیل کننده ایمنی در ناباروری به دلیل اندومتریوز هم از ارزش بالایی برای مطالعات طرح های پژوهشی مراکز تحقیقاتی به حساب می آید.

تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از مطالعات سطوح انواع سیتوکین های پیش التهابی در سرم و مایع صفاقی ناباروری مرتبط با اندومتریوز، به ویژه TNF-α ، IL-1B ، IL-16 ، IL-18 و سایر سیتوکین های پیش التهابی و التهابی، جذابیت موضوع پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی را دو چندان می کند. در جدیدترین تحقیقات بیولوژی آنالیز اتوآنتی بادی های مختلفی در مایع صفاقی و سرم زنان آندومتریوز نابارور حتی در غیاب بیماری خودایمنی بالینی، به عنوان اتوآنتی بادی های ضد هسته ای، ضد SSA و آنتی فسفولیپیدی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در چند مطالعه اخیر نشان دادند که استروئیدها و آنتاگونیست‌های سیتوکین های پیش التهابی می‌توانند میزان حاملگی را در ناباروری مرتبط با اندومتریوز افزایش دهند، اما پیشنهاد درمانی و کاربردی در باب این موضوع که به خوبی طراحی شده‌ باشد، وجود ندارد.

جهت مطالعه دیگر موضوعات پایان نامه کلیک کنید

ناباروری به طور فزاینده ای به عنوان یک نشانگر زیستی احتمالی برای خطر سرطان شناخته شده است. داده های قابل توجهی وجود دارد که این دو بیماری به ظاهر متفاوت را در مردان نابارور و داده های رو به رشدی که آنها را در زنان نابارور به هم مرتبط می کند، وجود دارد. یکی دیگر از موضوعات جذاب هدفمند به عنوان انتخاب موضوع مناسب در پایان نامه  ارشد و دکتری شاخه های علوم پزشکی، بررسی مکانیسم‌های احتمالی اپی ژنتیک های مشترک بین خطر ناباروری و افزایش سرطان باشد. به طور فزاینده ای، پروفایل ژنتیکی و اپی ژنتیکی به ابزارهای حیاتی در تجهیزات تشخیصی و درمانی در ما تبدیل شده اند. از زمانی که ژنوم انسان توالی یابی شد، چشم انداز پزشکی اساساً توسط درمان های جدید تغییر کرده است که اساس اهمیت پزشکی شخصی محور ( personalized medicine ) توسط مشخصات ژنتیکی و اپی ژنتیکی منحصر به فرد را در بیمار می دهد. سال هاست که تکنیک هایی مانند غربالگری ناقلین و غربالگری و تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی در درمان ناباروری کاربرد دارد. با این حال، تحقیقات بیولوژیست ها در تمام گرایش های سلولی و مولکولی از سایر زمینه ها، به ویژه سرطان شناسی، که در آن آزمایش های ژنتیکی و اپی ژنتیکی انقلابی در تشخیص و درمان سرطان متناسب با مشخصات ژنتیکی ایجاد کرده اند، عقب مانده است که جای خالی آن در موضوعات گسترده دانشجویان این رشته ها حس می شود.

به هر حال می توان گفت که ناباروری مردان احتمالاً نشان دهنده اختلال در تعادل بین بازسازی و تمایز سلول های بنیادی اسپرماتوگونی است. این امر احتمالاً  و عمدتاً ناشی از تعداد ناشناخته هایی از انواع ژنتیکی یا اختلالات اپی ژنتیکی است که این سلول‌ها را تغییر داده و منجر به ناباروری می‌شود. شدیدترین حالت آن آزواسپرمی است که منجر به بیماری اسپرماتوژنیک می شود که می توان آن را با سرطان که توسط یک اختلال اساسی در تجدید و تمایز سلولی هدایت می شود، مقایسه کرد. پیگیری این ناشناخته ها برای دانشجویان علاقمند و حتی اساتید و دوران ژورنال های معتبر دنیا بسیار جذاب است. اگرچه تعداد تخمک‌های تخمک‌گذاری‌شده در طول زندگی باروری یک زن ثابت است، طبیعتا اسپرم، و تخمک‌ها باید آماده باشند تا مجموعه‌ای از رویدادهای پیچیده را آغاز کنند که به جنین‌زایی ختم شوند. بنابراین، هر دو رده سلولی باید رونویسی خود را شکل گیری جنین به شدت تنظیم کنند، اما اجازه تمایز کنترل نشده را ندارند.

علاوه بر این، ریزمحیط های لوکال ( local microenvironment ) نیز یکی از عوامل کلیدی در این فرآیند است که به تنظیم این رویدادها کمک می‌کند، درست مانند انکوژنز که در آن ریزمحیط تومور به یک بحث تحقیقاتی پر رونق تبدیل شده است. مقالات متعدد نشان داده اند که ناباروری مردان یک عامل خطر برای سرطان در مراحل بعدی زندگی است. علاوه بر این، شواهد پیش رو نشان داده است که ناباروری زنان نیز ممکن است با این خطر مرتبط باشد.

البته درک زیربنای مکانیکی بین ناباروری و سرطان برای پیشرفت این رشته بسیار مهم است.

به طور فزاینده ای، بسیاری در تحقیقات بیولوژیست ها به این باور رسیده اند که ممکن است یک اپی ژنتیکی مشترک وجود داشته باشد که زنان و مردان را مستعد ناباروری و سرطان کند.

بنابراین درک عوامل ژنتیکی و اپی ژنتیکی زیربنای این ارتباط است که پتانسیل فوق العاده ای برای پیشرفت در تحقیقات رشته های سلولی و مولکولی به‌ویژه در متفاوت بودن انتخاب موضوع پایان نامه ارشد و دکتری برای دانشجویان  و ارائه بینش گسترده‌ای به زیست‌شناسی اساسی هر دوی این بیماری‌ها دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن