پایان نامه های سلولی و مولکولیمطالب علمی

بررسی تغییراتی که در ساختار DNA در بیماری های سرطان و درمان آن رخ می دهد

توضيحات تكميلی انتخاب موضوعات پيشنهادی پايان نامه دانشجوهای سلولی و مولكولی

سرطان تخمدان دومین علت شایع مرگ و میر ناشی از سرطان زنان در سراسر جهان است. بنابراین می تواند یکی از جذاب ترین موضوعات برای انتخاب پایان نامه ارشد و دکتری و سایر طرح های پژوهشی باشد. بیماری اغلب دیر تشخیص داده می شود و احتمال عدم پاسخ به درمان در آن بالاست. درمان اولیه تا حد زیادی متکی به کاهش حجم توده سرطانی و شیمی درمانی ست.

اما یکی از روش های جدید برای بهبود کامل سرطان تخمدان که می توان به عنوان موضوعات پژوهشی مطرح شود، درمان با ترکیبات مهارکننده‌های مولکول‌های پلی ADP-ribose پلیمراز (PARP) مثل ژن‌های دستکاری یا مارکدار شده‌ی  BRCA1/BRCA2 است که در فرآیند ترمیم به آسیب های وارد بر DNA مبتنی بر سرطان نقش دارند.

بهبود عمده در درمان نگهدارنده با ترکیب مهارکننده‌های مولکول‌های پلی (ADP-ribose) پلیمراز (PARP) که در فرآیند ترمیم آسیب DNA نقش دارند، مشاهده شده است، که در یک محیط مکرر و اخیراً در یک محیط خط اول در بین زنان تأیید شده است. با جهش BRCA1/BRCA2. در شناخت چالش‌های پیش روی درمان سرطان تخمدان، تحقیقات کنونی با پروفایل‌های مولکولی و سلولی عمیق همراه است.

جهت مشاوره رایگان با مشاورین شرکت بافت و ژن پاسارگاد تماس بگیرید
۰۲۱۶۶۱۲۱۹۸۳

یکی دیگر از موضوعات با ساختار درمان سرطان که انتخاب آن به عنوان موضوع پژوهشی پایان نامه می‌تواند مورد حمایت اساتید و داوران قرار گیرد، شامل ترمیم عدم هماهنگی نوکلئوتیدهای ایجاد شده در DNA و بررسی برش های ایجاد شده نوکلئوتیدی و مطالعه بر DNA آسیب‌دیده در طول چرخه سلولی است. هر یک از این موارد می تواند دریچه‌ای برای تعیین موضاعات طرح های پژوهشی جهت بررسی جهش در ژن‌های کدکننده پروتئین‌ها یا در واقع بررسی نقص هایی در ترمیم DNA در تمام سرطان باشد. رویکردهای جدیدتر برای بهره برداری از فعل و انفعالات کشنده مصنوعی و توسعه بازدارنده های شیمیایی با میل ترکیبی بالا به طور قابل توجهی موثرتر ثابت شده است.

مورد دیگر موضوعات به روز و قابل بررسی در پایان نامه  ارشد و دکتری می‌توان مطالعه مهم بر روی خود RNA باشد. تحقیقات طولانی مدت بر روی انواع مختلف RNA ها منجر به درک بیشتر مکانیسم های مختلف شده است که در نهایت منجر به توسعه سریع درمان های مبتنی بر RNA به عنوان ابزار قدرتمند در درمان سرطان شد. برخی از داروهای RNA در حال توسعه که بسیار حائز اهمیت برای مطالعات طرح های پژوهشی گرایش های سلولی و مولکولی است، داروهایی از مکانیسم های آنتی سنس مانند الیگونوکلئوتیدهای آنتی سنس، RNA های مداخله‌گر کوچک، میکرو RNA ها، RNA های فعال کننده کوچک و ریبوزیم ها می‌باشد.

جهت مطالعه دیگر موضوعات پایان نامه کلیک کنید

یکی دیگر از موضوعات جذاب هدف قرار دادن عوامل رونویسی برای درمان سرطان است. فاکتورهای رونویسی در تعداد زیادی از بیماری های انسانی مانند سرطان ها که حدود ۲۰ درصد از کل انکوژن های شناسایی شده را تشکیل می‌دهند، دخیل هستند. برای مدت طولانی، به استثنای گیرنده های هسته ای القایی با لیگاند، عوامل رونویسی به عنوان اهداف “غیرقابل درمان” در نظر گرفته می شدند. دانش پیشرفته در مورد این عوامل رونویسی، از نظر ساختار، عملکرد (بیان، تخریب، تعامل با عوامل کمکی و سایر پروتئین ها) و پویایی نحوه اتصال آنها به DNA، این فرض را تغییر داده و راه را برای درمان های جدید برای مقابله با آن هموار کرده است.

راه‌های مختلفی برای هدف‌گیری فاکتورهای رونویسی در مدل‌های سرطان مورد بحث قرار است. که از مهمترین و داغ ترین مطالب آن ها در استفاده از موضوعات پایان نامه ای می توان با تعدیل بیان یا تخریب آنها، با مسدود کردن برهم‌کنش‌های پروتئین/ پروتئین، با هدف قرار دادن خود عامل رونویسی برای جلوگیری از اتصال DNA در تعامل با DNA دیگر می باشد. چنین هدف‌گیری متفاوتی از فاکتورهای رونویسی توسط مولکول‌های کوچک توسط شیمی مدرن ایجاد می‌شود که طیف گسترده‌ای از مولکول‌های اصلی طراحی شده‌اند تا به طور خاص فاکتور رونویسی را متوقف کنند.

یک بحث دیگر که در درمان سرطان در جدیدترین تحقیقات بیولوژی و پایان نامه های تحصیلات تکمیلی مورد مطالعه قرار گرفته است، تغییرات میتوکندری در سرطان است. یکپارچگی ساختاری و عملکردی میتوکندری سلامت یک سلول را با تنظیم متابولیسم سلولی تعریف می کند. بنابراین، میتوکندری نقش مهمی در تکثیر سلولی و مرگ سلولی دارد. سلول های سرطانی در مقایسه با سلول های طبیعی از نظر متابولیکی تغییر می کنند تا توانایی آنها برای زنده ماندن بهتر و تکثیر سریعتر باشد. مقاومت در برابر آپوپتوز یکی از ویژگی های مهم سلول های سرطانی است و با توجه به نقش میتوکندری در آپوپتوز، ضروری است که میتوکندری ها می توانند در موقعیت تومور متفاوت رفتار کنند. ویژگی دیگر مرتبط با سلول های سرطانی، اثر واربورگ (‌ Warburg ) است که باعث تغییر در متابولیسم می شود. اگرچه اثر واربورگ که اغلب همراه با میتوکندری های ناکارآمد رخ می دهد، متابولیسم سلول های سرطانی به وضوح رمزگشایی نشده است. که خود دلیلی مهم بر انتخاب آن به عنوان یک موضوع کارآمد پایان نامه محسوب می شود. به غیر از این تغییرات، چندین جهش ژن میتوکندری در سلول های سرطانی رخ می دهد، که بیوژنز میتوکندری را تحت تاثیر قرار می‌دهد که به دنبال آن، میتوکندری ها تغییرات ساختاری و عملکردی را مشاهده می کنند. در فارماکولوژی سرطان، هدف قرار دادن مسیرهای سیگنالینگ مرتبط با میتوکندری برای کاهش تکثیر تومور یک زمینه در حال رشد است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن